Rozvedený katolík a svátost eucharistie

8. 12. 2013 20:19

Čas od času se ke mě jako bumerang vrací jedno zajímavé a poměrně ožehavé téma,  a to rozvedený katolík a svátost eucharistie. Postoj katolické církve k tomuto tématu je pravděpodobně celkem jasný, a to jasně zamítavý. Na jednu stranu to chápu a souhlasím, na druhou stranu si však taky říkám, proč vlastně?

Proč souhlasím?

Svatební slib mluví sám za sebe dost jasně a nekompromisně: "Já..., odevzdávám se tobě... a přijímám tě za manžela/ku. Slibuji, že ti zachovám lásku, úctu a věrnost, že tě nikdy neopustím, a že s tebou ponesu všechno dobré i zlé až do smrti. K tomu ať mi pomáhá Bůh."

A taky: "Co Bůh spojil, člověk nerozlučuj."

Proto, kdo tomuto slibu nedostál, není hoden přijímat Krista ve svátosti Eucharistie.

A proč tak trochu nesouhlasím?

Abych uvedla příklad - znám pár katolíků, kteří jsou buď před státem, nebo i církevně rozvedení (nechci polemizovat nad správností pojmů, myslím, že si rozumíme*), nebo třeba spolu pouze nežijí.  Důvody jejich rozvodu jsou různé, ale nejčastěji to je z důvodu ochrany dětí před alkoholikem či násilníkem... V každém případě však, ať už je důvod jakýkoliv, nemohou chodit ke přijímání.

A moje otázka zní, proč házet do jednoho pytle manžele, které už to spolu "jen nebaví", "láska vyprchala", "nejsou schopní či ochotní se domluvit", "neklape jim to jako dřív" a manžele, kteří se rozvádí kvůli alkoholu, násilí, zneužívání, týrání? Přijde mi totiž, že v tom je celkem velký rozdíl.

Hned mě taky napadá - kdo z nás je hoden přijímat Krista ve svátosti Eucharistie? Ruku na srdce, myslím, že nikdo. Proto taky Kristus za nás zemřel a všechny svátosti jsou milosti, tedy nezasloužené dary nám lidem. - A tak prostě v tomhle ohledu nevím, jaký je ve skutečnosti rozdíl, mezi mnou a rozvedeným, že on nemůže ke přijímání...

 

 

Napadá mě k tomu, že může být ještě rozdíl, mezi rozvedenými, co si našli nový vztah a těmi, co zůstali sami. Ale o tom nevím. Pokud tedy o tom někdo víte víc, byla bych moc ráda, kdybyste se v diskuzi pod článkem pokusili někdo vyjádřit důvody a názory, proč to je tak či onak. Předem děkuji za slušnou a konstruktivní debatu ;-).

_______________________________

*) Abych předešla sporům, vysvětluji pár pojmů: Rozvést lze "světské" manželství, kdežto u církevního manželství uzavřeného před Bohem rozvod není možný. Je zde pouze rozluka za trvání manželství, nebo je manželství při existenci některých okolností zpětně prohlášeno za neplatné.

Zobrazeno 7215×

Komentáře

jurysek

Opožděně se přidávám do debaty:-) Jsou to složité otázky, v takových případech je dobré se podívat do náležité literatury. Doporučuju Katechismus katolické církve. Jakkoli mi dříve různá církevní "nařízení" a pravidla přišla někdy divná, pokaždé když jsem po nich pátral jsem zjistil, že za tím vším stojí opravdová víra a láska těch, kdo je sepsali. Nelze nad vším hloubat, člověk by pak neměl čas na nic jiného..např. na práci a nebo školu:-) Občas musíme přejmout prostě nařízení. Samozřejmě je třeba se hodně modlit za nás a ty, kteří vedou naši církev...

Zobrazit 26 komentářů »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Nuvio